Jaunākajā “Maxima mazumtirdzniecības kompass” pētījumā secināts, ka pasaules notikumu ietekmē ir mainījušies iedzīvotāju iepirkšanās paradumi. Jaunākie dati liecina, ka gandrīz 80% iedzīvotāju šobrīd pieturas pie pēdējo divu gadu laikā jauniegūtajiem pārtikas iegādes un ēšanas paradumiem, un tikai 4% plāno atgriezties pie sākotnējās rīcības. Eksperti ir izcēluši aktuālākās tendences iedzīvotāju paradumos, īpaši uzsverot pandēmijas paliekošo “mantojumu” – pārtikas rezervju veidošanu un e-veikalu popularitāti, kas, viņuprāt, saglabās aktualitāti arī šogad.
“Mūsdienās veiksmīgai mazumtirdzniecības uzņēmuma pastāvēšanai kritiski svarīga ir tirgotāja spēja izprast savu auditoriju un paredzēt klientu vēlmes un vajadzības, kas var regulāri mainīties līdz ar izmaiņām viņu ierastajā dzīvesstilā. Līdz ar iepirkšanās biežuma samazināšanos, šogad ir vērojama arī izteikta pircēju migrācija uz lielo formātu veikaliem – hipermārketiem, kas piedāvā plašāku sortimentu un ļauj iegādāties visu nepieciešamo vienuviet un lielākā daudzumā, lai retāk būtu nepieciešams doties uz veikalu,” stāsta Jeļena Popjonoka, “Maxima Latvija” Biznesa analītikas departamenta direktore.
Pakāpeniski atdzimst klātienes iepirkšanās
Lai gan lielveikalu formāts ikdienas pirkumu veikšanai ir saglabājis līdera pozīcijas iedzīvotāju vidū arī pandēmijas apstākļos, šī formāta popularitāte, salīdzinot ar 2019. gadu, t.i. pirms-Covid periodu, ir samazinājusies – no gandrīz 73% līdz 70%. Hipermārketiem priekšroku dod gandrīz 42% respondentu, tādējādi apsteidzot mazos piemājas veikalus, kuros šogad ikdienas pirkumus izvēlas veikt 36% iedzīvotāju (2019. gadā – 41%). Vislielākās izmaiņas pēdējo trīs gadu laikā ir skārušas mazāk populārus iepirkšanās kanālus – tirgu un e-veikalus. Kamēr tirgū šī gada pavasarī ikdienas pirkumus veica vismazākais iedzīvotāju īpatsvars (21%) kopš pētījuma uzsākšanas 2017. gadā (28%), e-veikalos novērojams straujš pieaugums – tiem priekšroku šogad deva 9% iedzīvotāju, kas ir par teju 7 procentpunktiem vairāk nekā 2019. gadā.
Uz klātienes veikaliem – retāk
Teju katrs trešais (30%) respondents atzinis, ka pēdējā gada laikā sācis iepirkties retāk. Salīdzinājumam – 2019. gadā retāk uz veikalu devušies 18% iedzīvotāju, savukārt 2021. gadā, kad veikalu apmeklējumu biežums strauji samazinājās pandēmijas ierobežojumu ietekmē, šis rādītājs izaudzis līdz 32%.
Veikalus retāk apmeklē drošības apsvērumu un līdzekļu taupīšanas nolūkos
Visbiežāk lēmumu par veikalu apmeklējumu skaita samazināšanu ir pieņēmis pats pircējs. Vairāk nekā puse (59%) Latvijas iedzīvotāju sākuši retāk apmeklēt veikalus ar mērķi ietaupīt, bet 45% – epidemioloģisko drošības apsvērumu dēļ. Krietni mazāka ietekme uz apmeklējumu biežuma samazināšanos bija ārējiem faktoriem – valstī noteiktajiem ierobežojumiem, izmaiņām mobilitātē u.c.
Nostiprinās cenas un sortimenta nozīme veikalu izvēlē
Par galvenajiem iepirkšanās vietas izvēles kritērijiem 2022. gadā iedzīvotāji ir nosaukuši veikala atrašanos pēc iespējas tuvāk mājām vai darbam (61%), preču sortimentu (45%) un zemākas cenas (44%). Līdz ar augsto inflāciju un globālajām ekonomikas norisēm, cenu faktors iedzīvotāju vidū ir kļuvis par vienu no būtiskākajiem veikala izvēles kritērijiem, nomainot pirms pandēmijas aktuālo veikala atrašanās vietu pa ceļam uz vai no darba/mācību iestādes.
Pārtikas rezerves un e-veikalu popularitāte – pandēmijas paliekošais “mantojums”
Šī gada pavasarī veiktā pētījuma ietvaros konstatēti paradumi, kas ir nostiprinājušies pēdējo trīs gadu laikā. Ja 2020. gada martā 16% respondentu atzina, ka pēc ziņu izplatības par jauno vīrusu viņi sākuši veidot pārtikas produktu uzkrājumus, tad divus gadus vēlāk pārtikas rezerves veido jau gandrīz 26%. Noturīgu izaugsmes tendenci uzrāda arī iepirkšanās e-veikalos – ja pirmajā pandēmijas vilnī tiešsaistē produktus sākuši biežāk iepirkt 3,5% iedzīvotāju, tad šogad šis rādītājs izaudzis līdz teju 20%.
Ar pilno “Maxima mazumtirdzniecības kompass” nozares apskatu jau tuvākajā laikā varēs iepazīties “Maxima Latvija” mājaslapā
https://www.maxima.lv/kompass.
Par nozares apskatu “Maxima mazumtirdzniecības kompass”:
“Maxima mazumtirdzniecības kompass” ir visaptverošs mazumtirdzniecības nozares apskats, kurā mazumtirdzniecības tīkla “Maxima Latvija” eksperti sniedz savu vērtējumu par situāciju mazumtirdzniecībā un tās attīstības tendencēm. Tas iznāk kopš 2017. gada un jaunākais apskats ir jau 14 pēc kārtas. Tas tapis, balstoties uz “Maxima Latvija” datiem, kā arī piesaistot nozares labākos pētniekus no tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS, kā arī izmantojot datus no Centrālās statistikas pārvaldes un citiem avotiem. Pētījums tika veikts sadarbībā ar pētījumu centru SKDS 2022. gada aprīlī. Tajā piedalījās 1005 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 75 gadiem. Jaunākajā apskatā īpaša uzmanība pievērsta sabiedrības ikdienas paradumu izmaiņām attiecībā uz pārtikas produktu izvēli un iegādi, kā arī izmaiņām maltīšu pagatavošanas un ēšanas kultūrā.
Informācija medijiem
Liene Dupate-Ugule
“Maxima Latvija” komunikācijas vadītāja