Pētījums apliecina: būtiski atšķiras produktu kvalitātes kritēriju nozīme sieviešu un vīriešu vērtējumā

02. jūlijs, 2020

Par būtiskākajiem pārtikas produktu kvalitātes kritērijiem Latvijas iedzīvotāji atzinuši produkta sastāvu (76%), garšu (74%) un derīguma termiņu (61%). Turklāt kvalitātes uztvere mainās dažādās iedzīvotāju grupās, piemēram, 77% sieviešu produktus izvēlas pēc to sastāva, savukārt gandrīz tikpat liela daļa vīriešu (76%) savu izvēli balsta uz garšas īpatnībām, liecina jaunākā nozares apskata “Maxima mazumtirdzniecības kompass” dati.
 
“Lai gan absolūtais vairākums (98%) Latvijas pircēju uzskata kvalitāti par vienu no svarīgākajiem faktoriem, iegādājoties pārtiku, kvalitāte ir ļoti plašs jēdziens – tā ir gan mūsu subjektīvā pieredze, gan produkta īpašības un priekšrocības, piemēram, garša, smarža, izskats. Tāpēc katra cilvēka uztverē kvalitātei vienmēr būs cita nozīme. Taču kopumā, vērtējot pārtikas produktu kvalitāti, vairākums Latvijas pircēju pievērsīs uzmanību produkta sastāvam, garšai un derīguma termiņam, savukārt gandrīz puse jeb 47% respondentu produktu kvalitāti noteiks pēc ārējā izskata. Vairāk kā trešdaļai jeb 36% arī cena ir kvalitāti noteicošs kritērijs,” stāsta  Dace Grava, “Maxima Latvija” kvalitātes un procesu vadības departamenta direktore, uzsverot, ka pastāv būtiskas atšķirības dažādās iedzīvotāju grupās.
 
Tā, piemēram, vecāka gadagājuma cilvēki vairāk uzmanības pievērš preces derīguma termiņam – to svarīgumu atzīmēja vairāk kā 82% respondentu vecumā no 64 līdz 75 gadiem, kamēr tikai pusei jauniešu tas ir būtisks kritērijs preces kvalitātes novērtēšanā. Lielāku uzmanību 18-24 gadu vecie pievērsīs produkta atbilstībai ES kvalitātes standartiem un marķējumam, kamēr tikai 22% gados vecāko iedzīvotāju to atzīst par svarīgu kritēriju.
 
Turklāt atšķirības kvalitātes jēdziena izpratnē var novērot arī starp sievietēm un vīriešiem. Iepērkot ikdienas pārtikas produktus, vīrieši kvalitāti izvērtē nedaudz kritiskāk – vidēji 56% vīriešu novērtējuši Latvijā pieejamo pārtikas produktu kvalitāti ar augstāko novērtējumu, kamēr starp sievietēm to atzinuši 58%.
 
Skatoties uz atšķirībām sieviešu un vīriešu uztverē, var secināt, ka sievietes vairāk uzmanības pievērš produkta etiķetes izpētei – kāds ir sastāvs un izmantotās izejvielas? Kāds ir produktam derīguma termiņš? Vai ārējais izskats ir pietiekami pievilcīgs? Kamēr vīriešiem produkta izejvielas un derīguma termiņš spēlē mazāku lomu – to par svarīgu novērtējuši 74% un 54%, šie faktori ir svarīgāki sievietēm (attiecīgi 77% un 68%). Savukārt garša, kā kvalitātes izvērtēšanas faktors, svarīgs 76% vīriešu, kas, salīdzinājumā ar sievietēm, ir par četriem procentu punktiem vairāk. Vismazāko lomu produktu iegādes brīdī abiem dzimumiem spēlē uzticams marķējums, piemēram, bio sertifikācija, zaļā karotīte (29%), kā arī zīmols un/vai ražotājs (16%), kā arī iepakojums (13%).
 
“Aptaujas dati parāda, ka vīrieši savu izvēli pārsvarā balsta subjektīvā pieredzē un garšas īpašības ir svarīgākas par sastāvu – tātad garšīgākām produktam ir lielākas izredzes būt vīrieša iepirkuma grozā. Tāpat vīrieši kvalitāti biežāk nosaka arī pēc zīmola atpazīstamības, iepakojuma un produkta noformējuma. Interesanti, ka cenas faktors gan vīriešiem, gan sievietēm ir vienlīdz svarīgs – lai gan vīriešiem tas ir nedaudz būtiskāks, arī sievietes tam pievērš tikpat daudz uzmanības,” saka Dace Grava.
 
Ar jaunāko “Maxima mazumtirdzniecības kompass” nozares apskatu “Kvalitātes ABC. Cik liela loma patiesībā ir produktu kvalitātei?” var iepazīties šeit: https://www.maxima.lv/par-uznemumu/kompass
 
Par nozares apskatu “Maxima mazumtirdzniecības kompass”:
“Maxima mazumtirdzniecības kompass” ir visaptverošs mazumtirdzniecības nozares apskats, kurā mazumtirdzniecības tīkla “Maxima Latvija” eksperti sniedz savu vērtējumu par situāciju mazumtirdzniecībā un tās attīstības tendencēm. Tas iznāk kopš 2017. gada un jaunākais apskats ir jau 11 pēc kārtas. Tas tapis, balstoties uz “Maxima Latvija” datiem, kā arī piesaistot nozares labākos pētniekus no tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS un izmantojot datus no Centrālās statistikas pārvaldes un citiem avotiem. Pētījums tika veikts sadarbībā ar pētījumu centru SKDS 2020. gada martā. Tajā piedalījās 1005 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 75 gadiem. Jaunākajā apskatā īpaša uzmanība pievērsta kvalitātes jēdzienam, noskaidrojot, kā Latvijas iedzīvotāji uztver pārtikas kvalitāti un kādi ir būtiskākie to veidojošie kritēriji pircēju acīs.
 
Informācija medijiem:
Liene Dupate-Ugule
SIA “Maxima Latvija” komunikācijas vadītāja
Tālr.: 26425420
e-pasts: liene.dupate@maxima.lv
www.maxima.lv