Kas ir kvalitāte? Pētījumā noskaidroti iedzīvotāju priekšstati par to

17. jūnijs, 2020

Svarīgākie kritēriji, uz kuriem lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju balstās, izvēloties pārtikas produktus, ir kvalitāte, garša un cena, liecina jaunākā nozares apskata “Maxima mazumtirdzniecības kompass” dati. Gandrīz visi respondenti jeb 98% atzinuši preču kvalitāti par svarīgāko faktoru produktu izvēles brīdī, kam seko garša (97%) un cena (94%). Būtiska daļa – ap 80% Latvijas iedzīvotāju – savu izvēli balsta uz ieradumiem, kā arī vērtē produktu sastāvu un piedāvājuma klāstu. Izcelsmes valsts svarīga 60% iedzīvotāju, savukārt, uz tādiem produktu reputācijas kritērijiem kā zīmols, kāda ieteikumi, atbilstošs marķējums vai reklāma paļaujas 45% un mazāk.
 
“Iedzīvotāju atbildes liecina par praktisko pieeju produktu izvēlē, priekšroku dodot kvalitatīviem un garšīgiem produktiem par saprātīgu cenu. Ņemot vērā, ka pārtika Latvijas iedzīvotājiem joprojām veido proporcionāli ļoti lielu ikdienas izdevumu daļu, pārtikas cenas faktoram ir būtiska loma sabiedrības pirkšanas paradumos – pētījuma dati liecina, ka ar katru gadu pieaug to cilvēku skaits, kuri veikalu ikdienas pirkumiem izvēlas pēc zemākās cenas. Ņemot vērā šī brīža ekonomisko situāciju un prognozējamo lejupslīdi, iedzīvotāju makos ir aizvien mazāk brīvo līdzekļu, tāpēc šāda tendence visticamāk saglabāsies. Rīkojoties atbildīgi, “Maxima Latvija” nepārtraukti meklē iespējas rast cenu samazinājuma iespējas, lai pircēji varētu finansiāli atļauties iegādāties augstas kvalitātes produktus,” norāda Viktors Troicins, “Maxima Latvija” vadītājs.
 
Savukārt pētījuma centra SKDS direktors Arnis Kaktiņš, analizējot jaunākā “Maxima mazumtirdzniecības kompass” pētījuma rezultātus, uzsvēra, ka lielai iedzīvotāju daļai (77,5%) pēdējā gada laikā palielinājušies izdevumi pārtikas iegādei: “Ņemot vērā, ka 22% respondentu norādījuši, ka arī viņu ienākumi pēdējā gada laikā ir samazinājušies, cilvēki arvien vairāk būs spiesti meklēt iespējas samazināt ikdienas tēriņus. Kopumā sabiedrībā pastāv cieša korelācija starp cenu un kvalitāti, taču preces cena sabiedrības acīs ne vienmēr būs svarīgākais kvalitātes nosacījums – atzīstot, ka kvalitatīvi produkti mēdz maksāt dārgāk, pircēji nav gatavi paļauties tikai uz šo aspektu, jo dažkārt dārgi mēdz maksāt arī nekvalitatīvi produkti. Turklāt pastāv arī virkne citu svarīgu kritēriju,” ar secinājumiem dalās eksperts.
 
Vērtējot pārtikas produktu kvalitāti, vairākums pircēju jeb teju 76% pievērš uzmanību produkta sastāvam un izmantotajām izejvielām, 74% – garšai, un 61% – derīguma termiņam, savukārt gandrīz puse (47%) respondentu produktu kvalitāti nosaka pēc ārējā izskata. Cena, kā kvalitātes noteicošais faktors, ir vairāk kā trešdaļai (36%) Latvijas iedzīvotāju. 16% nosaka produktu kvalitāti pēc zīmola un 13% pēc iepakojuma, kas norāda uz to, ka Latvijas iedzīvotājs vairāk uzticas sev un savai pieredzei, nevis paļaujas uz ražotāja vārdu, zīmolu vai iepakojuma pievilcību.
 
Vērtējot produktu kvalitāti dažādās preču grupās, par vienlīdz svarīgiem kritērijiem ir nosaukti garša, svaigums un derīguma termiņš. Tajā pašā laikā kvalitātes mēraukla paplašinās atkarībā no produktu grupas. Vērtējot kvalitāti augļiem un dārzeņiem, pircējiem svarīgs ir arī ārējais izskats. Piena produktu kvalitāti pircēji novērtē arī pēc sastāva un izejvielām, bet svaigu gaļu – pēc ārējā izskata. Bakalejas precēm ļoti svarīgs ir piedāvājuma klāsts, kā arī ražotājs un zīmols, savukārt svaigās konditorejas un maizes kvalitātes novērtējumā lielu lomu spēlē smarža. Kulinārijas izstrādājumiem  – tortēm, salātiem u. c. – kvalitāte tiek vērtēta arī pēc ārējā izskata, liecina “Maxima mazumtirdzniecības kompass” pētījuma rezultāti.
 
Iedzīvotāju vidū iecienīti arī vietējie pārtikas produkti, un tos vismaz reizi nedēļā nopērk gandrīz 95% apmeklētāju. “Pēc pircēju viedokļa vietējie produkti ir garšīgāki un kvalitatīvāki – šādam apgalvojumam piekrīt vairāk nekā puse respondentu, kamēr tam, ka importētie produkti ir kvalitatīvāki, piekrīt vien nepilni 10%. Tāpēc “Maxima Latvija” turpinās veicināt sadarbību ar vietējiem ražotājiem, sekmējot gan pircēju apmierinātību, gan arī mazo vietējo ražotāju attīstību,” uzsver V. Troicins.
 
 
Ar jaunāko “Maxima mazumtirdzniecības kompass” nozares apskatu “Kvalitātes ABC. Cik liela loma patiesībā ir produktu kvalitātei?” var iepazīties šeit: https://www.maxima.lv/par-uznemumu/kompass
 
 
Par nozares apskatu “Maxima mazumtirdzniecības kompass”:
“Maxima mazumtirdzniecības kompass” ir visaptverošs mazumtirdzniecības nozares apskats, kurā mazumtirdzniecības tīkla “Maxima Latvija” eksperti sniedz savu vērtējumu par situāciju mazumtirdzniecībā un tās attīstības tendencēm. Tas iznāk kopš 2017. gada un jaunākais apskats ir jau 11 pēc kārtas. Tas tapis, balstoties uz “Maxima Latvija” datiem, kā arī piesaistot nozares labākos pētniekus no tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS un izmantojot datus no Centrālās statistikas pārvaldes un citiem avotiem. Pētījums tika veikts sadarbībā ar pētījumu centru SKDS 2020. gada martā. Tajā piedalījās 1005 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 75 gadiem. Jaunākajā apskatā īpaša uzmanība pievērsta kvalitātes jēdzienam, noskaidrojot, kā Latvijas iedzīvotāji uztver pārtikas kvalitāti un kādi ir būtiskākie to veidojošie kritēriji pircēju acīs.
 
Informācija medijiem:
Liene Dupate-Ugule
SIA “Maxima Latvija” komunikācijas vadītāja
Tālr.: 26425420
e-pasts: liene.dupate@maxima.lv
www.maxima.lv